«آبلهرو در آیینهی یونگ» اثر صالح بوعذار به بازار کتاب آمد
میخائیل نعیمه (۱۹۸۸-۱۸۸۹) از ادیبان بزرگ مهاجر و عضو ( الرابطة القلمية) و از منتقدان و اندیشمندان برجسته ی ادبیات معاصر عربی به شمار می رود. از وی آثار فراوانی به یادگار مانده است که از جمله ی آنها می توان به: مذکرات الارقش (خاطرات آبله رو)، الدروب، المراحل، الغربال، فی الغربال الجدید، زاد المعاد، احادیث مع الصحافه، سبعون در سه جلد، جبران خلیل جبران (زندگینامه و تحلیل شخصیت) کرم علی الدرب، یا ابن آدم، مرداد اشاره کرد.
داستان «خاطرات آبله رو» از جمله آثاری است که میخائیل نعیمه از خلال آن با نگاهی صوفیانه_ روانشناختی به هستی و جهان پیرامون و مناسبات انسان ها نگریسته است. میخائیل کتاب خاطرات آبله رو (مذکرات الارقش) را در سال (۱۹۴۹) منتشر کرد. قهرمان داستان «خاطرات آبله رو» برای کسب فردیت و گشودن مسیر تعالی خویش، عازم سفری درونی میشود. «آبله رو» در واقع فرافکنی ای از شخصیّت خود نویسنده است. «آبله رو» به عنوان راوی داستان، به صورت حدیث نفس و مونولوگ و با مخاطب قرار دادن نفس کلی، انسان و جهان پیرامون را مورد تحلیل و تامل قرار می دهد. «آبله رو» حکایت انسانی است که از دیو و دد ملول است و در آرزوی انسان است. انسان آرمانی ای که در میان مناسبات تنگ و تاریک زمینی یافت نمی شود. خاطرات آبلهرو دعوتی است به دنیای درون، دنیایی که در آن هاله اثیری سکوت، تمام فضای روح و روان انسان را پر می سازد. در این اثر درد شناختن خویشتن خویش موج می زند و تمام دردها در مقابل این درد اصیل رنگ می بازند. اصولا در این واکاوی خویشتن است که انسان موفق به کشف دنیای درونی خویش می شود.
میخائیل در این اثر می خواهد بگوید که برای رسیدن به فردیّت؛ باید مواجهه ای جانانه و ژرفی با درون داشته باشیم و این امر از رهگذر سکوت، درنگ و تامل در هستی و انسان حاصل میشود. شخصیّت «آبله رو» خیالین و برساخته ی اندیشه و آرزوی میخائیل نعیمه است. میخائیل تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا اندیشه، دردها، تاملات و تجربه های صوفیانه خویش را از خلال شخصیّت «آبله رو» بیان کند. این اثر در واقع سرگذشت و حدیث نفسی است که صبغه ای روایی بر آن سایه افکنده است که این امر ما را به دنیای درون و روانشناسی و ناخودآگاهی سوق میدهد. از این رو، داستان خاطرات آبله رو، را از منظر کهن الگویی تحلیل و واکاوی کرده ایم و برابرنهاد کهن الگوهای «قهرمان»، «آنیما»، «سفر»، «فردیّت» و «تولد مجدد» تبیین شده اند. همچنین به نمادهای کهن الگویی پرداخته شده است.
این کتاب به علاقه مندان به مباحث کهن الگویی و بینارشته ای پیشنهاد می شود.
نظرات
0