به گزارش دریاکنار و نقل از روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر، صبح شنبه ۷ مرداد ماه، مدیرکل، رئیس اداره حقوقی و رئیس حراست ثبت احوال استان بوشهر با حضور در دادگستری استان ضمن دیدار با مهدی مهرانگیز رئیس کل دادگستری بوشهر برای حل چالش های ثبت احوال استان رایزنی و گفتگو کردند.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در ابتدای این نشست، گفت: سازمان ثبت احوال، به دلیل ثبت وقایع حیاتی مردم و به تبع آن صدور اسناد هویتی و تابعیتی و گستردگی وظایف قانونی، یکی از پر مراجعهترین سازمانهای دولتی است.
اسکندر پاسالار ادامه داد: این سازمان با صدور اسناد هویتی و تابعیتی و تحویل شناسنامه به عنوان سند مادر به "اتباع ایرانی" برای شناسایی و دریافت خدمات فردی در محدوده جغرافیای کشورمان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و از این جهت در ردیف سازمان های حاکمیتی کشور قرار گرفته است.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، با اشاره به این موضوع که در گذشته بدلیل دستی بودن فرآیندهای انجام کار در ثبت احوال امکان جعل اسناد هویتی وجود داشت، تاکید کرد: با هوشمند سازی خدمات ثبت احوال و ارائه فرآیندها بصورت کاملاً الکترونیکی و همچنین بهره گیری از پایگاه اطلاعات ثبت احوال در بیش از ۲۰۰ هزار نقطه، امکان جعل اسناد و مدارک هویتی از بین رفته، به نحوی که در سه سال اخیر هیچ گونه جعل مدارک هویتی در استان مشاهده نشده است.
پاسالار، ممنوع الخدمات کردن اسناد هویتی محکومین توسط قضات را یکی از چالش های پیش روی ثبت احوال عنوان کرد و گفت: حجم بالای دستورات قضائی مبنی بر ممنوع الخدمات نمودن اسناد مشکلاتی را برای ثبت احوال استان بوجود آورده است.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، خواستار تعامل بیشتر قضات در صدور آراء ممنوع الخدمات شد و گفت: با توجه به اینکه ممنوعیت خدمات افراد را از تمامی حقوق شهروندی محروم می کند، قضات از دیگر ابزارهایی که قانون برای احقاق حق پیش بینی کرده است استفاده نمایند و فقط در پرونده های کلان رای بر ممنوع الخدمات شدن را صادر کنند.
وی، در بخش دیگری از سخنانش سازمان ثبت احوال را سازمانی هوشمند و همگام با توسعه تکنولوژی های روز دنیا عنوان کرد و در خصوص سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) اظهار داشت: سامانه سهیم از طریق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و همچنین درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور در دسترس عموم مردم قرار دارد و مردم می توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی سهیم ۱۹ خدمت ارائه شده در آن را به صورت غیرحضوری دریافت نمایند.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، توضیحاتی در خصوص پایگاه اطلاعات خانواده ارائه نمود و گفت: یکی از اهداف و وظایف کلان سازمان ثبت احوال کشور ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده (سببی و نسبی) است که در این طرح ارتباط اسناد سجلی و هویتی افراد از طریق شماره ملی به صورت نسبی و سببی با یکدیگر مرتبط میشوند تا در هنگام ارائه خدمات سجلی به مراجعین و احراز هویت افراد در سایر دستگاهها، امکان مشاهده اطلاعات هویتی خانواده و خانوار امکان پذیر باشد. همچنین دسترسی محاکم قضائی به اطلاعات سببی نسبی باعث پیشگیری از صدور انحصار وراثت های غیر واقعی و جلوگیری از سوء استفاده بعضی اشخاص و همچنین تسریع در رسیدگی و رفع موانع اطاله دادرسی می گردد.
وی با اشاره به ضرورت اهمیت ثبت نشانی افزود: ثبت آخرین نشانی افراد در سامانه ثبت احوال یک الزام قانونی است و این سازمان تنها مرجع گرفتن نشانی است.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، سامانه هدا یا سامانه "هویت دیجیتالی ایرانیان" را یکی دیگر از سامانه های الکترونیکی سازمان ثبت احوال معرفی کرد و افزود: سامانه "هدا" توسط سازمان ثبت احوال کشور و برای انجام احراز هویتی اینترنتی راه اندازی شده است؛ افراد برای احراز هویت جهت دریافت نشان ویژه کسب و کارهای آنلاین با مراجعه به این سامانه می توانند تائیدیه هویت دریافت کنند.
پاسالار، شناسایی افراد فاقد شناسنامه را جدیدترین خدمت سازمان ثبت احوال عنوان و خاطر نشان کرد: شناسایی و صدور کارت موقت فاقدین شناسنامه در دستور کار ثبت احوال قرار گرفته و این فرآیند از طریق دفاترپیشخوان ثبت احوال در حال انجام است.
نظرات
0