وی ادامه داد: «وقتی صحبت اجرای این طرح میشود؛ سؤال بوجود میآید که چگونه این طرح باید انجام شود؟ خُب ابتدا طرح رتبهبندی توسط همکاران وزارت آموزش و پرورش نوشته شد، تقریباً از اواسط مردادماه آییننامه اجرایی نظام رتبهبندی معلمان تدوین شد و سازمان برنامه و بودجه، پای کار آمد و بودجهای را اختصاص داد که بخشی از حقالزحمه که در نظام رتبهبندی قرار است به معلمان تخصیص بگیرد را پرداخت کرد و زمینه اجرایی شدن طرح رتبهبندی را اعلام کرد.» دکتر میری ضمن اشاره به جایگاه و نقش مرکز آموزش مدیریت دولتی در این طرح، بیان داشت: «طبق آییننامه اجرایی، مرکز آموزش مدیریت دولتی متولی این امر مهم گردید که ارزیابان این طرح را تربیت نماید تا بتواند یاریگر آموزش و پرورش در اجرا و انجام طرح رتبهبندی باشد. قرار است در این طرح بیش از 800 هزار نفر ارزیابی شوند.»
همچنین رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی در خصوص چگونگی انجام و فرجام این طرح اظهار داشت: «قرار است از طریق 6000 ارزیاب آموزشدیده که ما به آنها میگوییم «ارزیابان ویژه نظام رتبهبندی»، این امر مهم تحقق یابد. وسعت این طرح، ملی است؛ یعنی در تمام استانها قرار است این امر خطیر اتفاق بیفتد. طبق آییننامه اجرایی، مرکز آموزش مدیریت دولتی متولی شده این 6000 ارزیاب را تربیت نماید. البته در راستای این طرح، مرکز اولین دوره تخصصی را با حضور 100 بانوی معلم برگزار نمود و در دوره دوم آن، 220 نفر از آقایان معلم پذیرش شدند و امید است در دورههای بعدی طبق برآورد و ظرفیتی که در اختیار ما قرار میگیرد، پذیرش معلمان متقاضی این دورههای تخصصی افزایش پیدا کنند. پیشبینی ما این است که بتوانیم انشاءالله تا قبل از اربعین حسینی، حدود 2000 نفر از معلمان را در این طرح دعوت نماییم.»
دکتر میری حضور معلمان را در این طرح با اهمیت خواند و افزود: «حضور معلمان در این طرح دارای مزایا و اهمیتی است که نخستین آن این است که معلمان با معیارهای نظام رتبهبندی آشنا میشوند و مهمتر از آن، اینکه معلم یک مسیر رشدی برایش شکل میگیرد که این مسیر رشد در رفتار و عملکرد ارزیابان به صورت محسوسی قابل مشاهده است. کسانی که در حوزه ارزیابی فعالیت میکنند به مرور شروع میکنند به بهبود مستمر شایستگیهای خودشان و مسیر رشدشان سریعتر از دیگران خواهد بود.»
رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی، رویکرد آموزشهای این دوره تخصصی را کارگاهی دانست و افزود: «در این دوره، آموزش نظری حداقلی در کنار تمرین حداکثری ارائه میگردد. یعنی کلاسها به صورت کارگاه برگزار میشود. آموزشهای این دوره از جنس ارتقای مهارت است. خدایی نکرده برای معلّمان و فرهیختگان، این شائبه پیش نیایید که ما میخواهیم برای شما تدریس کنیم؛ بلکه نکات به صورت فشرده و سرتیتر خوانی گفته خواهد شد.»
دکتر میری درباره رضایت فراگیران حاضر در این دورهها نیز ابراز داشت: «برگزاری و اجرای خوب این دورهها، حاصل تلاش و همکاری و هماهنگی مشترک مرکز با آموزش و پرورش است. محتوای دوره و مطالبی که تدریس میشود و اساتیدی که در دورهها حضور دارند و همچنین سین برنامهها همه توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی طراحی شده است و پشتیبانی در دوره اعم از اسکان و پذیرایی بر عهده آموزش و پرورش است. هرچند که قاعدتاً همه، ما را در یک لباس خواهید دید و خیلی تفکیکی قائل نخواهید شد.»
دکتر میری در بخش پایانی سخنانش خطاب به ارزیابان این دوره گفت: «شما قرار است به عنوان ارزیاب ویژه نظام رتبهبندی به آموزش و پرورش کمک کنید و بیش از 800 هزار نفر از همکاران خود را ارزیابی کنید، با چه چیزی ارزیابی میکنید؟ ما اصطلاحاً میگوییم «شایستگیهای تدوین شده». این دوره تخصصی میخواهد این مدل شایستگی را به شکل عملیاتی با معلمان تمرین و تدوین کند و در اختیار شما قرار دهد.»
وی ادامه داد: «ما تا انتهای فرایند به نوبه خود پای کار هستیم؛ اما ما بخشی از فرایند هستیم و بقیه کار دست دوستان ما در آموزش و پرورش است. شیوه همراهی ما دارای تناوب است. وقتی که شما از این دوره خارج میشوید و بخواهید ارزیابی کنید. متولی آن دیگر آموزش و پرورش است؛ یعنی در وهله نخست، همکاران شما باید دعوت بشوند در مراکز و از شما ارزیابان نیز باید دعوت به عمل آید و شما باید ارزیابی را شروع کنید، این قسمت بر عهده آموزش و پرورش است. اما ما پشتیبانی از شما بزرگواران را ادامه خواهیم داد؛ یعنی یک تیم پشتیبانی در مرکز آموزش مدیریت دولتی برای شما شکل گرفته است که با شما ارزیابان محترم در ارتباط خواهد بود و اگر سؤالی بود میتوانید از آنها بپرسید؛ تمرینها و سناریوهای تولید شده حتماً در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پس ما شما را به شکل محتوایی پشتیبانی خواهیم کرد؛ اما اجرای نظام رتبهبندی برعهده مجموعه مرکز آموزش مدیریت دولتی نخواهد بود.»
دکتری میری ارزیابی را نوعی قضاوت معرفی نمود و عادلانه، دوستانه، قاطعانه و منصفانه بودن در این امر را از مصادیق و ویژگیهای ارزیابان موفق قلمداد کرد و گفت: «خواهش میکنم همه معلمان همراهی داشته باشند و در طول دوره کمک کنند که نظام رتبهبندی به شکل دقیق خودش اجرایی شود. وقتی ما در مقام ارزیابی قرار میگیریم، در مقام قضاوت هستیم و ممکن است من به دلایلی، از مسیر قضاوت درست خارج شوم؛ به این دلایل که مگر قرار است چقدر به ما پول بدهند! یا به فلان مجموعه بیشتر میدهند؛ ولی به معلم کمتر میدهند یا به هر دلیلی، فکر کردید که ارزیابی شما خوب نشده یا نخواستید ارزیابی خوبی بکنید، بدانید از بیتالمال مسلمین، منابعی را به گروهی از افراد اختصاص میدهید و دقت کنید که این قضاوت اسباب سعادت بشود و اسباب گرفتاری نشود؛ زیرا رتبهبندی شبیه قضاوت است. انشاءلله همه ما بتوانیم در این قضاوت به نحو احسن انجام وظیفه کنیم و انشاءلله که نظام رتبهبندی باعث شود که قدری معیشت معلمها بهتر از گذشته شود.»
گفتنی است، دومین دوره تخصصی تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبهبندی معلمان با عنوان طرح شهید حسن امیدیزاده و با حضور 220 فراگیر در دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه از پنجشنبه 10 شهریور 1401 آغاز گردید. این دوره با حضور استادان خبره و کار آزموده در حوزههای تخصصی ارزیابی، به صورت حضوری و کارگاهی در بازه زمانی پنج روزه در حال برگزار است.
نظرات
0