گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
با حمایت مسئوالن مربوطه استان بوشهر می تواند به عنوان یک قطب علمی فناوری و نوآوری برای شکوفایی و شناسایی استعدادهای دانش آموزان در جنوب کشور تبدیل شود
امروزه جوامع بشری با شتاب بی سابقه ای در مسیر علم و دانش اندوزی قرار دارند و در افزودن و بکارگیری دانش و آموختن آن از یکدیگر سبقت می گیرند ، اما آنچه که در این مسیر بازده پیشرفت و یادگیری را متمایز می کند رقابت پذیری کشورها دربدست آوردن توانایی ،بکارگیری و انتقال آن به صنعت و اقتصاد است.یکی از راهکارهای ریشه ای و مهم که کشور ها از آن برای بقا و تولید بیشتر علم و تکنولوژی بهره می گیرند

بحث آموزش همراه با پژوهش می باشد که آموزش قدم اول در یادگیری است . انسان از بدو تولد شروع به یادگیری و آموختن می کند و در سنین کودکی از طریق رفتن به مدرسه آموزش را فرا می گیرید و معلم از طریق علم ،تجربه و ایثار خود دانش آموز را در این مسیر همرامی می کند و قدم دوم در یادگیری پژوهش است تا تعلیم و تربیت یابد و در واقع می توان گفت که معلم با علم و ایثارخود و از طریق آموزش همراه با پژوهش منابع و سرمایه های انسانی ارزشمند یک کشور را می سازد . با نگاهی دقیق تر چشمه های جوشان آموزش و پژوهش را امروزه هم در مدارس و هم در مراکز علمی مثل پارک ها ی علم و فناوری - تحقیقی می توان به وفور یافت که در این مسیر حمایت دولت و مسئوالن عزیز مثل همیشه نقش مهم و ویژه ای در پیشرفت و توسعه آموزش و پژوهش در کشور دارد. یکی از انسان هایی که سالها وقت و عمر خود را در راه آموزش،پژوهش و یادگیری دانش آموزان استان و در راه خدمت به کشور عزیزمان صرف نموده آقای مجتبی خشنود معلم دلسوز بوشهری است در این مصاحبه با این معلم عزیز و دستاوردهای ارزشمند ایشان بیشتر آشنا می شویم. ً

1-با سلام و احترامخودتان را برای خوانندگان لطفا عزیزمان معرفی بفرمایید.

به نام خدا ، عرض سلام و وقت بخیر دارم مجتبی خشنود هستم . مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد شیمی آلی که بعنوان دبیر شیمی سابقه تدریس دارم و همچنین در سال های خدمتم سوابقی مثل دبیر اجرایی المپیادهای علمی استان،عضو کارگروه آموزشی صنایع شیمیایی استان،مدیر اجرایی گروه های آموزشی استان،مولف کتاب شیمی دهم فنی و حرفه ای،عضو کارگروه تالیف شیمی فنی حرفه ای سازمان پژوهش،معلم جوان نمونه استان،مدیر برتر کشور در بین مدیران پژوهش سراهای کشور،مسئول قطب کشوری نانو فناوری،مسئول آزمایشگاه نانو دانش آموزی استان،مدیر پژوهش سرای شهید خوشبخت،مولف کتاب پژوهشگران کوچک لیان ،کارشناس سالمت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان و مدیر پارک علمی کودک و نوجوان پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر،مقام اول تجربه های پژوهشی استان) پژوهش مشترکی که به اتفاق همکار محترمم سرکار خانم زینب نیک فرجام صورت گرفت( و دبیر اجرایی نخستین همآورد دانش آموزی زیست فناوری استاد مهیمنی را تا کنون به لطف خدا و در راه خدمت به کشور عزیزم دارم.

۲-از فعالیت ها و اقدامات ارزشمند آموزشی وپژوهشی که در این سالها داشته اید بگویید؟

در طول سال های خدمتم با توجه به کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی همچنین نیاز مبرم به افزایش این تجهیزات جهت آشنایی و ارتقاء سطح علمی دانش آموزان مدارس استان بوشهر ، فعالیت هایی مانند : افتتاح مجهزترین آزمایشگاه نانو فناوری دانش آموزی کشور،افتتاح اولین پارک علم و خالقیت استان بوشهر،پیگیری اخذ مجوز قطب کشوری نانو فناوری برای استان بوشهر،پیگیری آموزش عمومی علوم نوین وطرح های نوین آموزشی در بین دانش آموزان استان بوشهر با برگزاری همایش ها و مسابقات علمی و پژوهشی،اجرای طرح پژوهشگران کوچک در مقطع ابتدایی را به یاری الهی و همراهی همکاران انجام شده است .

3-شما در رابطه با علوم نوین ( نانو )چه دست آوردهایی را در این خصوص داشتید؟

از سال ۹۰ با توجه به عالقه مندی و رشته تحصیلی دوران دانشگاه و عرقی که به استان داشتم با جلسه حضوری در ستاد توسعه فناوری ریاست جمهوری یک برنامه پنج ساله را ارائه دادم . با تمام توان کار را شروع کردم و فناوری نانو را به آموزش و پرورش استان وارد نمودم. این شروع فعالیت علمی استان در رشته نانو بود و در ادامه با برگزاری نمایشگاه کشوری نانو فناوری در دانشگاه خلیج فارس و آموزش بیش از دو هزار نفر از دانش آموزان کل استان با حضور مدرسین کشوری و همکاری نهادهای اجرایی و علمی استان توانستیم این رشته را در سطح عالی قرار دهیم. در طی مسیر موفقیت که از سال ۹۱ رسما شروع شد مدیران کل آموزش و پرورش استان و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه خلیج فارس،همکاری شایسته ای داشتند. در سال های ۹۲ تا ۹7 نیز دبیرخانه کشوری فناوری نانو به استان بوشهر و به میزبانی پژوهش سرای شهید خوشبخت بوشهر تعلق گرفت.وزارت آموزش و پرورش استانداری و فرمانداری و مسئوالن آموزش و پرورش استان بوشهر همکاری های بسزایی را در این خصوص داشتند. جایگاه استان بوشهر در علم نانو تا سال ۹۶ جز پیشتازان این علم نوین در کشور بوده است و در آموزش و پرورش کشور از سال ۹۳ تا ۹۵ در طی این سه سال بی رقیب و استان برتر کشور بوده است و در سطح بین المللی نیز اساتید دانشگاهی استان پژوهش های بسیار موثری را در این خصوص داشته اند. در سال ۹۴ ،استان بوشهر در طرحی خالقانه برای اولین بار در کشور درس نانو را به سبد درسی متوسطه دوره دوم وارد کردیم و پنج هزار دانش آموز به طور مستقیم با این علم آشنا شدند . در همان سال با برنامه ریزی مدونی پنج ساله ای که از سال ۹۱ شروع شد انقالب علمی نوینی در استان رقم خورد که تا حال نیز ادامه دار می باشد و استعدادهای نوینی در این علم از بین دانش آموزان با برگزاری دوره های تخصصی با حضور اساتید برتر کشور این دانش آموزان در سطح کشور خودنمایی کردند و به جرات می توان گفت جهاد علمی که در علم نانو در استان بوشهر در این سال رقم خورد استان های دیگر از استان بوشهر الگو گرفتند و آغازگر فصل نوین علوم نوین در وزارت آموزش و پرورش ،استان بوشهر بود. در این سال ها استان بوشهر موفقیت های چشمگیری را داشته است به خصوص در شش سال منتهی به سال ۹۸ ، استان بوشهر عنوان قطب کشوری نانو بوده است و همچنین سه سال پیاپی به عنوان استان برتر در ترویج علم نانو و کسب چندین مدال نقره و برنز و دیپلم افتخار در المپیاد کشوری نانو فناوری برخی از موفقیت های استان بوشهر محسوب می گردد. در سال ۹۳ با حضور معاون محترم فناوری معاونت توسعه فناوری ریاست جمهوری و معاون محترم وزیر آموزش و پرورش و نماینده محترم ولی فقیه در استان بوشهر و مسولین محترم استان و مسولین ستاد توسعه فناوری نانو کشور و مدیران برتر پژوهش سراهای کشور مجهزترین آزمایشگاه فناوری نانو دانش آموزی در کشور در پژوهش سرای شهید خوشبخت با همت خیرین علمی استان افتتاح شد و برگ زرینی در تاریخ علمی و پژوهشی آموزش و پرورش استان بوشهر رقم خورد و این تجهیزات نقش بسزایی در موفقیت استان و دانش آموزان استان در رقابت های ملی و جشنواره های پژوهشی کشور داشت. در حال حاضر دو پژوهش سرا در استان بوشهر مجهز به تجهیزات آزمایشگاه فناوری نانو می باشند و همچنین در دانشگاه خلیج فارس اخیرا آزمایشگاه تخصصی فناوری نانو افتتاح شده است. توصیه ای که به دانش آموزان عالقه مند و خانواده هایشان دارم خودباوری و ایجاد انگیزه در خود است و حمایت مجدانه خانواده ها از دانش آموزان در حصول علوم نوین در فرزند خود که پیشرفت علمی و اجتماعی آنان و همچنین پیشرفت استان و کشور را در پی خواهد داشت . روزی که فعالیت خود را در این خصوص شروع مصاحبه گر: فاطمه نژاد حسینی )فرهیخته فرهنگی( مصاحبه شونده : مجتبی خشنود )پژوهشگر( کردم کمتر کسی فکر می کرد استان بوشهر روزی طالیه دار علم نانو در بین دانش آموزان کشور گردد. کسانی که عالقه مند به فعالیت در این رشته می باشند می توانند از مقطع ابتدایی با استفاده از مراجع علمی که برای این مقطع تهیه گردیده است و شرکت در دوره های آموزشی که در پژوهش سرا های دانش آموزی در سطح استان و کشور برگزار می گردد و همچنین شرکت در المپیاد کشوری نانو فناوری از پایه نهم فعالیت خود را شروع نماید. من برای موفقیت استانم در این علم خالصانه مجدانه و حتی جانانه تالش کردم چون به هدف واالی خود ایمان داشتم , از هیچ کوششی فروگذار نکردم و امروز با افتخار اعالم میکنم دین خود را در این خصوص برای استان و کشور عزیزم ادا نموده ام، تا جایی که تا کنون نیز در ستاد توسعه فناوری نانو کشور و وزارت آموزش و پرورش هر وقت نام نانو در سطح دانش آموزی مطرح می گردد نام استان بوشهر به زبان می آید و این مایه بسی افتخار است. استان های محروم البته در سطح دانش آموزی موفق بوده اند و پرچم دار این علم نوین در کشور می باشند.دلیل آن نیز بر می گردد به حضور افراد خالق و پیگیر و عالقه مند به این علم که بدون چشم داشت دست به جهاد علمی میزنند وحمایت مسوالن مربوطه از این افراد و گرنه باز هم کالنشهر ها حرف اول را می زدند. با زیر ساخت های علمی تجهیزاتی و نیروی انسانی موجود در استان بوشهر که از سال ۹۱ بصورت هدفمند ایجاد گردیده است می توان گفت در پروژه های تحقیقاتی ، علمی و حتی کارآفرینی استان بوشهر حرف های زیادی برای گفتن دارد و هم اکنون یکی از فعال ترین پارک های علم و فناوری کشور در خصوص شرکت های فناور مربوط به علم نانو پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر می باشد. که. دستگاه ها و نهادهای مرتبط با اعتماد سازی ایجاد شده در طی این سال ها به این هدف واال در خصوص حمایت های مادی و معنوی از علوم نوین دست یافته اند. کمبودهایی در این حوزه احساس می گردد کمبود نیروی انسانی پیگیر و عالقه مند که این راه پر از موفقیت را ادامه و استان بوشهر را در همه زمینه های علمی نوین پیشتاز نماید و حمایت های همیشگی مسوالن مربوطه از این نیروی های انسانی بسیار ارزشمند.

4 -درباره ایجاد پارک علم و خالقیت دانش آموزی که از جمله تالش های ارزشمند جنابعالی بوده ، توضیح دهید؟

پارک علم و خالقیت ایده ای بود که با هم فکری و تالش مجدانه همکاران وقت پژوهش سرای شهید خوشبخت بوشهر رقم خورد و تهیه تجهیزات که توسط یکی از همکاران خالق رشته فیزیک جناب آقای) سید علی( رکنی ساخته شد و به عنوان یک پارک علمی دانش آموزی مورد بازدید دانش آموزان زیادی از مقاطع مختلف قرار گرفت و این پارک حرکت نوینی در آموزش عملی در سطح استان رقم زد که به عنوان دومین پژوهش سرای کشور که دارای این تجهیزات محسوب می گردد.

5-در طی سال های مدیریت شما در پژوهش سرای دانش آموزی شهید خوشبخت موفقیت های به دست آمده چه بوده است ؟

در سال ۹۲ که مدیریت پژوهش سرای شهید خوشبخت به بنده سپرده شد موفقیت های چشمگیری را که با همکاری و همت مسوالن محترم و همچنین همکاران محترمم در پژوهش سرا در زمینه های علمی ادبی ، هنری و ترویجی برای استان رقم خورد که از جمله می توان دوبار به عنوان پژوهش سرای برتر در سطح کشور/ پنج بار به عنوان پژوهش سرای برتر استان /دبیرخانه کشوری نانو فناوری به مدت شش سال/ افتتاح مجهزترین آزمایشگاه نانو فناوری دانش آموزی کشور /افتتاح سه مرکز علمی پژوهشی پارک علم و خالقیت و آزمایشگاه زمین شناسی و آزمایشگاه زیست فناوری که در نوع خود کم نظیر بود می توان نام برد که در طی این سال ها این مرکز حتی الگویی برای تالش پژوهش سراهای استان و کشور بود.اما با همه چالش ها ،طوری تالش و فعالیت می کردم که حتی آخرین روز از مدیریت خود در آن مرکز با انگیزه و تالش مضاعف فعالیت می نمودم و از جان مایه می گذاشتم که امید است این راه ادامه پیدا کند و مسئوالن مربوطه آموزش و پرورش چه در کشور و چه در استان هدفمند و فقط در راستای پیشبرد اهداف واالی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری تاکید بسیار بر اجرای صحیح آن دارندگام بردارند و همچنین حمایت از نیروی انسانی جوان, با تجربه دلسوز خالق و عالقه مند و با پشتکار فراوان که می توانند با حمایت از این افراد راه را برای پیشرفت استان و کشور هموار کنند و اگر کوچکترین کج سلیقگی و خود رایی اعمال گردد جز ضرر به دانش آموزان کشور چیزی دیگری نصیب نظام آموزش و پرورش نخواهد شد.

6 -در مورد ،نقش معلم بعنوان هدایت کننده و اسوه امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده ، توضیحی بفرمایید؟

هر گونه تحول اساسي در جامعه مستلزم متحول شدن نظام آموزشي آن جامعه است و محور اصلي پيشرفت هر نظام آموزشي کيفيت عملكرد معلم مي باشد. معلم به عنوان مهمترين ركن تعليم وتربيت در تربيت ابعاد آموزشي، اعتقادي، عاطفي، اخالقي، سياسي، اجتماعي و...دانش آموزان مستقيما دخالت دارد؛ و در تربيت نيروي انساني مورد نياز جامعه نقش به سزائي ايفا مي كند. هدف معلم تربيت همه جانبه دانش آموزان است. معلم با روح و روان دانش آموز سر و كار دارد؛ كار او شكوفا ساختن استعدادهاي دانش آموز است.

7 _به عنوان یک معلم پژوهنده چه صحبتی با معلمان، مدیران و مسئوالن استانی دارید؟

من در این سال های کاری که با افتخار در آموزش و پرورش استان بوشهر فعالیت داشتم تجارب بسیاری را کسب نمودم و موفقیت های کسب شده همه مدیون اساتیدم مسئوالن دلسوز کشوری و استانی می باشم که با حمایت خود برگ زرینی را در آموزش های نوین در استان بوشهر رقم زدند.معلمان اگر هدفمند و با پشتکارو پیگیری مداوم اهداف آموزشی خود را دنبال کنند مطمئنا آموزش استان و در پی آن کشور متحول خواهد شد چرا که پیشرفت کشور عزیزمان مدیون تعلیم و تربیت و زحمات معلمان ما می باشد و از مسئوالن استانی و مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان انتظار می رود مثل همیشه حمایت خود را از معلمان جوان و عالقه مند و خالق داشته باشند تا استان بوشهر در امر آموزش و پرورش سرآمد کشوری گردد.

8 -در حال حاضر چه کار پژوهشی وعلمی را پیگیری می کنید؟

با عنایت مسئوالن پارک علم و فناوری خلیج فارس،مسئولیت پارک علمی کودک و نوجوان را بر عهده دارم و برنامه های متعدد علمی،پژوهشی و فرهنگی در سطح کودکان و نوجوانان در حال برنامه ریزی و اجرا می باشد؛ که می توان به نخستین همآورد دانش آموزی زیست فناوری استاد مهیمنی با حضور بیش از 900 نفر دانش آموز در سطح استان از مقطع متوسطه اول و دوم،به صورت مجازی که در حال برگزاری است اشاره نمود.

9 -در پارک علمی کودک و نوجوان چه اهدافی را مدنظر دارید چه چشم اندازی را در این خصوص می بینید؟

پارک علمی کودک و نوجوان که زیر مجموعه پارک علم و فناوری خلیج فارس می باشد،دارای تجهیزات علمی و پژوهشی متعدد و بسیار با کیفیت می باشد که در علوم مختلف از جمله نانوفناوری،روباتیک،نجوم،الکترونیک برنامه نویسی،کامپیوتر فعال می باشدو دارای تجهیزات علمی و پژوهشی متعدد و بسیار با کیفیت می باشد .در برنامه مدونی که در نظر گرفته شده برگزاری همآورد ها،کارسوق ها،مسابقات،کارگاه ها و استارت آپ ویکند های دانش آموزی برگزار می گردد . با حمایت مسئوالن پارک و مسئوالن استانی و کشوری در صدد تاسیس یک خانه خالقیت و نوآوری که در سطح کشور بی نظیر خواهد بود هستیم . به جرات می توان گفت با حمایت مسئوالن مربوطه استان بوشهر بزودی به عنوان یک قطب علمی فناوری و نوآوری برای شکوفایی و شناسایی استعدادهای دانش آموزان در جنوب کشور تبدیل خواهد شد.

10-کلام پایانی خودتان را بفرمایید؟

در پایان آرزوی سالمتی برای همه مردم عزیز استانم دارم و تشکر می کنم از نشریه دریا کنار استان بوشهر که این مصاحبه را ترتیب دادند و جا دارد از همسر مهربانم تشکر ویژه ای داشته باشم چرا که اگر حمایت های ایشان نبود این موفقت ها رقم نمی خورد. با سپاس فراوان از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید . بنده و تمامی همکارانم در نشریه دریا کنار آرزوی توفیق روز افزون و سالمتی برای شما و همسر گرامیتان داریم. در پناه خدا باشید.

 

به کوشش:فاطمه نژادحسینی(روزنامه نگار)

شناسه خبر : 2875
تاریخ : 1401/5/27 13:17:41
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/N1ww5s
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #قطب علمی فناوری و نوآوری #علم و تکنولوژی #مجتبی خشنود #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.