امروزه پلها در خطوط ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به طوری که چنانچه به هر دلیل پلی تخریب گردد و یا آسیب عمدهای ببیند، امکان بهره برداری از آن مسیر تا زمان تعمیر مجدد پل وجود ندارد. زلزله های رخ داده در سال های گذشته نشان داده است، که پلها یکی از آسیب پذیرترین اجزا در سیستم حمل و نقل بشمار میآیند. به طوری که خرابی حتی یک پل می تواند منجر به قطع ارتباط خطوط بین راهها و شبکه حمل و نقلی شده که علاوه برخسارات قابل توجه مالی، منجر می شود که امکان واکنش سریع و اورژانسی بعد از زلزله فراهم نگردد. لذا افزایش خسارات جانی و مالی ناشی از وقوع زلزله در صورت ویرانی پلها امری اجتناب ناپذیر است که باید به آن رسیدگی نمود. بواسطه تراکم و شرایط پیچیده مسیرهای هندسی راههای درون شهری و برون شهری، پلهای قوسی در شبکههای حمل و نقل عمومیت فراوانی یافتهاند. لذا ضروری است که کشور ایران که جزء کشورهای لرزه خیز محسوب میشود بودجه ای را به منظور مقاوم سازی وکاهش آسیب پذیری پلهای موجود اختصاص دهد.
همچنین به دلیل تعداد زیاد پلها و محدودیت بودجه اختصاص یافته و همچنین هزینه بالای روش های مقاوم سازی، تهیه یک مجموعه اطلاعات برای تعیین میزان آسیب پذیر بودن هریک از پلها در جریان زلزله بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. ولی متاسفانه در ایران پایگاه اطلاعاتی جامعی از مشخصات سازه ای پلها وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد اکثرا اطلاعات معماری و توضیحات کلی از آن می باشد و اطلاعات سازهای ناقصی دارند. در صورتی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، اطلاعات سازهای پلها در پایگاههای از جمله NBI موجود می باشد و محقیقین جهان به راحتی به آن دسترسی دارند. با داشتن اطلاع جامعی از پلهای کشور و با استفاده از منحنیهای شکنندگی، می توان آسیبپذیری احتمالی پلها در زلزله را بررسی و آنها را برای مقاوم سازی اولویت بندی کرد. امید است که مسئولین مرتبط با این موضوع برای ارتقا کیفیت راههای کشور و کاهش خسارتهای احتمالی در زلزله در خصوص راه اندازی پایگاه اطلاعاتی جامع پلهای کشور اقدامی به عمل آورند.
دکتر علی ناصری
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
نظرات
0