شلوغی پمپ بنزینها در روزهای گذشته به یک معما تبدیل شده است. محدودیت برداشت بنزین سهمیهای و آزاد از کارت سوخت کلید خورد.مقامات صنفی، مسئولان شرکت پخش فرآوردههای نفتی و مدیران وزرات نفت میگویند همهچیز عادی است، اما پیگیریها نشان میدهد شلوغی پمپ بنزینها را میتوان با ماجرای تعیین سقف سوختگیری بنزین با کارت سوخت مرتبط دانست.سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت گفت: با کارت سوخت جایگاه، در سطح کشور با ۴ مدل سقف سوختگیری بنزین روبرو هستیم: ۱۵ لیتری ۲۰ لیتری ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری که نسبت به شهرها متفاوت است.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت گفت: با کارت سوخت آزاد جایگاه، در سطح کشور با ۴ مدل سقف سوختگیری بنزین روبرو هستیم: ۱۵ لیتری ۲۰ لیتری ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری که نسبت به شهرها متفاوت است. سوختگیری با کارت سوخت شخصی با ۳ مدل ۳۰ ۴۰ و ۶۰ لیتر است. در تهران ۲ روز است که محدودیت سوختگیری با کارت آزاد جایگاه ۴۰ لیتر شده است.
محدودیت سقف سوختگیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین، بهگفته رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت برای کارت سوخت آزاد جایگاهها سفتوسختتر اعمال میشود: «کارت سوخت آزاد موجود در جایگاهها که توسط متصدیان پمپ بنزین در اختیار مردم قرار میگیرد، از این پس مشمول محدودیتهایی میشود و در هر نوبت با محدودیت سوختگیری به حجم ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر روبرو است. محدودیت سقف سوختگیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین از شهری به شهر دیگر متفاوت خواهد بود». سپس در تشریح بیشتر ماجرا میگوید در تهران هم دو روز است کارت سوخت آزاد جایگاهها شامل این محدودیت میشوند.
علت شلوغی پمپ بنزینها الان تا حد زیادی برایتان روشن شده است، اما کمکم باید خودتان را برای بخش دوم خبر آماده کنید، چون محدودیت سوختگیری در پمپ بنزینها قرار است به کارت بنزین شخصی هم برسد. این یعنی اگر کسی تا سقف مشخص شده در هر نوبت بنزین بزند، بین سه تا هشت ساعت بعد میتواند دوباره با همان کارت سوخت به جایگاههای مراجعه کند.
باک بنزین بیشتر ماشینها ۳۰ و نهایتا ۴۰ لیتر گنجایش دارد. پس بیشتر رانندهها دچار دردسر نمیشوند. مگر اینکه پشت فرمان تاکسی نشسته باشند یا از ماشین در ناوگان تاکسیهای اینترنتی استفاده کنند. برای این دسته خودروها امکان دوباره سوختگیری در روز فراهم شده است.
محدودیت سوختگیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین در شهرهایی که سقف ۲۰ لیتر یا ۱۵ لیتر اعمال میشود، ملالآور و پرزحمت خواهد بود، چون حتی راننده تاکسیها هم مجبور میشوند برای یک باک بنزین، بیشتر از یک مرتبه به جایگاههای سوخت مراجعه کنند. علت شلوغی پمپ بنزینها را میتوان گردن این مسئله هم انداخت.
جزئیات طرح جدید بنزین؛ سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی و آزاد چقدر است؟
جزئیات محدودیت سقف روزانه سوختگیری بنزین در کشور اعلام شد. این محدودیت ها از ۱۲ روز گذشته در سراسر کشور آغاز شده است. در تهران نیز دو روز است که سوختگیری با کارت آزاد جایگاه به ۴۰ لیتر کاهش یافته است.
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت در این رابطه گفت: «از ۱۲ روز پیش با هدف مدیریت بهتر توزیع سوخت و عمل به مصوبه قانونی مجلس، سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی و کارت اضطراری جایگاه تغییر کرد.»
بر این اساس با کارت آزاد جایگاه، در سطح کشور با چهار مدل روبرو هستیم؛ ۱۵ لیتری، ۲۰ لیتری، ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری که به فراخور مصرف استان ها و شهرستان ها متفاوت است. سوختگیری با کارت سوخت شخصی نیز با سه مدل ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر است.
یکی از محدودیت های اعمال شده در این باره این است که سوختگیری بنزین با کارت شخصی در مدل ۶۰ لیتری مانند گذشته بلافاصله امکانپذیر نیست و باید با ۳ الی ۸ ساعت تاخیر صورت گیرد. با این حال اگر فرد از استان خارج شود، میتواند بلافاصله سوختگیری کند.
به گفته سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت، هدف از اجرای این طرح ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و مدیریت مصرف بوده است. او گفت: «ماندن سوخت به جای باکهای سوخت در مخازن جایگاههای سوخت، موجب تابآوری میشود تا هیچ شخصی در هیچ کجای ایران دچار مشکل نشود.»
رضا نواز در رابطه با بازخوردهای عمومی به این طرح مدعی شد که «مردم با فاصله زمانی مشکلی نداشتند و در خصوص محدودیت سوختگیری گاهی در استانهای مرزی با انتقاداتی مواجه بودیم.»
نظرات
0