وجود این گمرکات تاریخی، نماد بارزی از قدمت و اهمیت تجاری تنگستان به شمار میرود. با این حال، گذشت زمان و عوامل طبیعی، این اثر ارزشمند تاریخی را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
شهروندان و فعالان فرهنگی، با تأکید بر اهمیت حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، از مسئولین استان و شهرستان درخواست دارند تا نسبت به بازسازی و احیای این گمرک تاریخی اقدام عاجل به عمل آورند.
بازسازی این گمرکات، علاوه بر حفظ هویت تاریخی تنگستان، میتواند به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم نیز مورد توجه قرار گیرد و به رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی کند.
امید است با همت مسئولین، این گنجینه تاریخی به عنوان نمادی از تلاش و پشتکار مردم تنگستان در عرصه تجارت، برای آیندگان حفظ شود.
بصورت کلی شهرستان تنگستان یکی از شهرستانهای ساحلی استان بوشهر است، طول نوار ساحلی تنگستان در بخش ساحلی دلوار به ۹۰ کیلومتر می رسد، تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و آفریقا و هند و پاکستان شغل ساحل نشینان تنگستان است، دو بندر مهم تجاری بنادر محمد عامری (دلوار) و بوالخیر در این شهرستان همیشه کانون رفت و آمد و تجارت بوده است.
اولین احداث گمرک قدیمی در شهرستان تنگستان مربوط به دوره قاجاریه می باشد که به دستور احمد خان دریابیگی حاکم بوشهر در بندر محمد عامری ساخته می شود.🔖عایدات این گمرک همیشه صحنه درگیری بین حاکم بوشهر و حاکم تنگستان بوده است، شهید زائر خضرخان و شهید رئیسعلی دلواری با دریابیگی در نزاع بوده است و در یک مورد یک ماه گمرک بندر محمدعامری (دلوار) تعطیل می گردد.
در دوره پهلوی اول ساختمان گمرک جدید احداث می شود که نقشه و نمای گمرک با نقشه گمرک های بندر بوالخیر و لاور ساحلی و دیر و کنگان مشابه است.
اکنون نیاز به بازسازی ساختمان دو گمرک در بندر محمد عامری(دلوار) دوره قاجاریه و پهلوی اول و بازسازی ساختمان گمرک بندر بوالخیر پهلوی اول می باشد.🔖اگر دیر دست بکار شویم آثار ساختمانی این گمرک ها ازبین می رود و شواهد تجارت در تنگستان محو می شود.
نظرات
0