
این نشست که با هدف بررسی علمی چالشهای مرتبط با کاهش نشاط در محیطهای آموزشی و طراحی راهکارهای پایدار برای ارتقاء نشاط در میان دانشجویان و خانواده بزرگ دانشگاهیان، ازجمله فرزندان اعضای هیئت علمی و یاوران علمی ترتیب یافت، در سالن جلسات معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز برگزار شد.دکتر ابراهیم عباسی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز، در آغاز این جلسه، با اشاره به مسئولیتهای فرهنگی دانشگاه در قبال دانشجویان و خانواده دانشگاهیان، اظهار کرد: نشاط اجتماعی صرفاً یک حس زودگذر نیست؛ بلکه بخشی از ساختار روانی و اجتماعی یک جامعه سالم است. دانشگاهها باید الگویی برای زیست سالم، ارتباط سازنده و شکوفایی روانی نسل جوان باشند.وی این نشست را نقطه آغازین مسیری تعریف کرد که هدف آن ساختن محیطی گرمتر، بانشاطتر و الهامبخشتر ویژه دانشگاهیان است.دکتر زهرا قاسمنژاد، مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز نیز ضمن اشاره به نقش راهبردی این کارگروه در مواجهه با آسیبهای اجتماعی، تأکید کرد: این کارگروه میتواند بهعنوان بستری برای تبادل دیدگاهها و طراحی برنامههای مشترک میان دانشگاهیان ایفای نقش کند.در ادامهی این نشست، استادان مدعو دیدگاههای خود را در قالب تحلیلهای علمی و پیشنهادهای کاربردی ارائه کردند.دکتر خوشبخت، دکتر کریمی و دکتر پیرزادی (اعضای هیئتعلمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی) و دکتر میرفردی (عضو هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی) به تحلیل جنبههای گوناگون مرتبط با کاهش نشاط در دانشگاه پرداختند. ازجمله محورهای موردبحث در این نشست، میتوان به نقش مهارتآموزی، خودآگاهی و تابآوری در افزایش نشاط فردی و اجتماعی، بررسی عوامل محیطی مؤثر در کاهش سرزندگی دانشجویان از جمله فشار تحصیلی، انزوای اجتماعی و ضعف تعاملات فرهنگی، و همچنین راهکارهای کاهش استرس و اضطراب دانشجویان در آستانه امتحانات شهریورماه اشاره کرد.در بخش پایانی نشست نیز، با جمعبندی دیدگاههای تخصصی ارائهشده، اعضای کارگروه بر سر چند محور کلیدی به توافق رسیدند که عبارت است از: ایجاد ساختار رسمی برای کارگروه نشاط اجتماعی با رویکرد بینرشتهای؛ تدوین طرح جامع نشاط در دانشگاه شیراز با تمرکز بر مداخلات فرهنگی روانشناختی؛ برنامهریزی برای برگزاری مجموعهای از کارگاهها، جشنوارهها و فعالیتهای گروهی دانشجویی در ترم آینده؛ تشکیل کمیته اجرایی برای آمادهسازی پیشنویس «سند راهبردی نشاط».
نظرات
0