گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی
پس از جنگ ۲۰۲۰ قره باغ بین باکو و ایروان، ایجاد کریدور موسوم به زنگه زور یکی از مهمترین اخبار قفقاز جنوبی برای ایران بود.تهران با توجه به حساسیت ژئوپلتیکی خود،ضمن مخالفت با تغییر مرزها، اقدام به ارائه راه جایگزینی کرده تا در این مسیر نقش آفرین بماند.

روز سه شنبه ساعت از یک گذشته است که برای دیدن وضعیت پروژه کریدوری «ارس» راهی جاده تبریز- جلفا می شویم البته برای این که به کل مسیر برسیم ناچار می شویم از میانه راه از دو راهی جلفا- هادیشهر، هادیشهر را انتخاب کنیم تا بتوانیم در روشنایی روز به انتهای مسیر برسیم و ایستگاه جلفا را برای روز بعد در نظر بگیریم.

از تبریز تا ابتدای پروژه که جلفا در شمال غرب ایران است و نخجوان را به جاده ایرانی وصل می کند، حدود سه ساعت فاصله است و از آنجا تا انتهای پروژه که به طول 102 کیلومتر ترمینال کلاله و پل متصل کننده پروژه به خاک جمهوری آذربایجان است نیز حداقل سه ساعت رانندگی می خواهد.

سایت‌های کارگاهی برای عملیات ساخت کریدور

همراهانم در این مسیر که تبریزی هستند و هر از چندی به این منطقه می آیند معتقدند که نسبت به چند ماه گذشته ماشین آلات بیشتر و تاسیسات جدیدتری در طول کریدور ارس وجود دارد. چندین سایت کارگاهی در طول مسیر هم مرتباً به ما یادآوری می کنند که کار این مسیر که همان گذرگاه ایرانی برای اتصال کشورهای قفقاز جنوبی است با جدیت در حال پیگیری است.

به گفته یکی از مسئولین پروژه کریدور ارس، بیش از 300 نوع از ماشین آلات سنگین راهسازی اعم از لودر، بیل مکانیکی، کامیون های حمل خاک، گریدر و ماشین‌های حفاری کوه در این کریدور مشغول فعالیت هستند.

دکل های برقی که در طول مسیر کریدور ارس در حال تعبیه هستند، نشان از آن دارند که وضعیت روشنایی اینجا بر خلاف جاده ای که ما را از تبریز به لب مرز رسانده، مناسب خواهد بود.

شناسه خبر : 17047
تاریخ : 1403/6/23 14:35:03
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/vgwFrD
نویسنده خبر :
X

نگار رزم دیده

روزنامه نگار

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.