مراسم اختتامیه یازدهمین دوسالانه نگارگری ایران دیشب با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان نگارگر در محل سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با سپاس از دبیر دوسالانه و هنرمندان، بیان کرد: رونق هنر نگارگری به دلیل حضور بزرگواران و هنرمندانی، چون شما است که آثارشان در این دوسالانه به نمایش درآمد یا به هر دلیلی به دیوار ننشست.
محمود سالاری همچنین افزود: از اوایل قرن بیستم، بحثی جدی مطرح شد که آیا هنر همان زیبایی است یا زیبایی چیزی است و هنر چیز دیگری! از آن زمان تا اکنون دعوای هنر مدرن و مدرنیته و نگاه به هنرمندان آغاز شد. اگر اکسپرسیونیسم را گزارهگرایی معنی کنیم، به واقع این است که هنرمند در یک سیر و سلوک معرفتی گزارشی از آن عالم را به این عالم میآورد. حال گزاره گرایی به هنر غربی یک خروجی میدهد و گزارهگرایی در نگاه سیر و سلوکی و معرفتی خروجی دیگری به دست میدهد و نگارگری ما به اعتقاد من معنای دوم را شامل میشود و اگر سلوک و معرفت از آن گرفته شود، به نوعی بی هویت میشود. سلوک و معرفتی هنرمندی که دست به قلم میبرد نیز در شکلدهی به این تصاویر بسیار مهم است و به همین دلیل ویلیام بی من در کتاب خودش اشاره میکند شاید نگارگری، شبیهترین هنر به ما ایرانیهاست.
سالاری عنوان کرد: ویلیام بی من که نزدیک به چهل سال روی ایرانیها مطالعه کرده است و ریزترین کلمات ما را تحلیل کرده است، هرچند جفای بزرگی در حق ما ایرانیها در زمان تسخیر لانه جاسوسی و کمک به گروگانهای آمریکایی کرده است که در تحلیل خود از مردم ایران، آنها را به دروغگویی منسوب کرده است چراکه علم او بر پایه تحلیل زبانی بود؛ در صورتی که رفتار ما ایرانیها پیچیدگی دارد.
سالاری گفت: نگارگری ایرانی منهای آن تحلیل جفاکارانه ویلیام بی من، شبیه به ما ایرانیها است؛ عمیق و پر لایه، پیچیده و زیبا است و آنچه که به نظر میرسد هنر به معنای زیباییشناسی است. هنر نگارگری توانسته به بهترین شیوه، آینهدار ذهن و روح و زبان ما ایرانیان مسلمان باشد.
معاون هنری ارشاد تاکید کرد: ما در شورای عالی هنر، نظام شاگردی استادی را با گفتگوهای گستردهای که داشتیم، پیگیری کردیم و در تلاش هستم با کمک بزرگواران و اساتید، این نظام شاگردی استادی را جا بیندازیم و این شیوه در طول چندین سال جواب داده است؛ همچون هنر خوشنویسی که با نظام استاد شاگردی توانسته رشد و گسترش پیدا کند. در واقع به جای اینکه هنر را پر و بال و رشد دهیم، در قفس محصورش کردهایم و خلاقیت را از نسل جوان گرفتهایم و همه چیز از بین رفته است. در حال تلاشیم که برادران در نظام عالی کشور را مجاب کنیم بچههای هنر را جدای از مقاله و جزوه بدانند و با نظام خاص خودشان آموزش ببینند.
وی همچنین درباره اصالت آثار نیز تصریح کرد: ما در دولت جلسات متعددی را به همراه وزیر در ریاست جمهوری داشتهایم تا بتوانیم سهم یک درصد خرید آثار هنری را از قانون و روی کاغذ بودن، بالفعل کنیم و به تصویب برسانیم. این مبحث یکی از مهمترین اشکالاتی که داشت، همین اصالت هنری است که باید در بخش خرید به آن اعتماد کرد. ما عرض کردیم دانشگاهها و موسساتی تشکیل شده که روی اصالت آثار هنری نظر میدهند و نکتهای که آقای یارزاده مطرح کرد، اینجا به کار ما میآید
نظرات
0