گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
🎥 بررسی علت نبود ثبات قیمت در بازار لاستیک
به گزارش دریاکنار و نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای جمال میرزایی رئیس انجمن تولیدکنندگان لاستیک، آقای محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه ۱۶ شهریور سیما و آقای محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری در ارتباط تصویری و آقای پالوج مدیرکل بازرسی کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در ارتباط تلفنی با این برنامه، علت نبود ثبات قیمت در بازار لاستیک را بررسی و درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

کمبود لاستیک در بازار

مشکلات تخصیص ارز در تولید لاستیک

ارز مورد نیاز مواد اولیه کی به دست تولیدکننده می رسد؟


دو نرخی شدن بازار لاستیک


 

متن کامل این برنامه به شرح زیر است:

سوال: در خبر‌ها داشتیم که چالش تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید لاستیک مرتفع شده و به زودی مشکلات بازار این محصول برطرف می‌شود. حدود ۶ ماه پیش بود که بازار لاستیک خودرو با چالش‌هایی روبرو شد مشکلاتی که هرچند برای حل آن اقداماتی انجام شد، اما کافی نبود پیامد آن هم شد تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت لاستیک با نرخ مصوب، اما حالا مسئولان وزارت صمت می‌گویند با حل شدن مشکل تامین و تخصیص ارز مواد اولیه و در نتیجه افزایش تولید بازار محصول به ثبات می‌رسد. در گفتگوی ویژه خبری امشب این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما ابتدا یک گزارش ببینیم.

"پخش گزارش"

سوال: آقای میرزایی هفته‌های گذشته از مشکلات تخصیص ارز برای مواد اولیه صحبت شده بود الان این موضوع به کجا رسیده است؟
میرزایی: مستحضر هستید که ما مشکلات ارزی ما از انتهای سال گذشته شروع شد متاسفانه تا امروز که در خدمت شما هستیم ادامه پیدا کرد در هفته‌های اخیر گشایش‌هایی توسط بانک مرکزی ایجاد شد و وعده‌هایی داده شد که انشاالله در هفته‌های آینده بتوانیم مشکلات تامین ارزمان را برطرف کنیم.
متاسفانه ما در ۵ ماه گذشته حدود ۱۰ درصد از تناژ را از دست دادیم در حالی که می‌توانستیم ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش تناژ داشته باشیم اگر این اختلاف ۲۰ درصدی حل شود ان شالله شرایط به گونه‌ای پیش برود که ما بتوانیم در ماه‌های آتی بخشی از آن را جبران کنیم.
سوال: منظور چیست که می‌گویید تناژ را از دست دادیم؟
میرزایی: خوب بخشی از ظرفیت‌های تولیدی را ما در ۵ ماه گذشته از دست دادیم به واسطه تامین نشدن به موقع ارز، ما متاسفانه برخی از کالا‌ها را نتوانستیم از گمرک ترخیص کنیم به واسطه این که تامین انجام نشده بود و ذینفع ارز خودش را دریافت نکرده بود و این باعث شد که متاسفانه واحد‌های تولیدی ما با کاهش تولید روبرو شوند.

سوال: این موضوع در الان در چه شرایطی است؟ ارزی که گفتند تامین می‌شود شده است یا فقط در حد قول مساعد است؟
میرزایی: نه قول مساعد دادند یک مقدار هم تامین ارز انجام شده است، ولی نه به اندازه مورد نیاز و قرار است بهبود پیدا کند و وعده‌هایی داده‌اند ما به همراه وزارت صمت در بانک مرکزی حضور پیدا کردیم و هم خودمان پیگیر هستیم ان شالله این اتفاق بیفتد و مشکلات ارزی ما برطرف شود.

سوال: آقای صفدری سلام بر شما، ارز مورد نیاز مواد اولیه چه زمانی به دست تولید کنندگان می‌رسد؟
صفدری: سلام بر شما از ابتدای امسال که قرار بر این شد که برای کالا‌های راهبردی و حساس کشور ارز تالار اول و ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تخصیص داده شود پیشنهاد وزارت صمت بر قرارگیری ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای لاستیک وارداتی و مواد اولیه صنعت لاستیک بود که به حمدالله این مصوب شد و از ابتدای سال ثبت سفارش‌ها بر مبنای ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تایید شد و در مرحله تخصیص از ابتدای سال مشکلات عدیده‌ای داشتیم، اما در مرحله تخصیص در یکی دو ماه گذشته بانک مرکزی توافقاتی را داشتیم و مساعدت‌هایی را داشتند که تخصیص تقریبا ۲۴ تا ۴۸ ساعته دارد انجام می‌شود و تامین ارز و خرید ارز هم تقریباً بر همین اساس کمتر از یک هفته دارد انجام می‌شود، اما ایراد اصلی که الان آقای میرزایی هم اشاره فرمودند در مرحله حواله کردن و انتقال پول به ذینفع خارجی است که از طریق یک سری کارگزاری‌هایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند انجام می‌شود این فعلاً یک مقدار چالش داریم با بانک مرکزی و دوستان بانک مرکزی به کمک کارگزارانی که در اختیار دارند این موضوع را دارند پیگیری می‌کنند جلسات متعددی هم در بانک مرکزی و در کارگزاری‌های مرتبط داشتیم من امیدوار هستم دوستان، یکی از کارگزاری‌های اصلی که بحث انتقال مبالغ را دارند برای صنعت تایر و وارد کنندگان تایر‌های باری و اتوبوسی این‌ها قول هفته آینده را داده‌اند به شرط اینکه مشکلات بحث اسناد و مستندات و مدارکش مرتفع شود، گفتند تا انتهای هفته آینده انشالله به نتیجه خواهد رسید.

سوال: آقای صفدری تولید ما امسال نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است؟
صفدری: گزارشی که آقای اناری زحمت کشیدند و تهیه کردند، الان بازار ملتهب است دلیل اصلی آن کاهش تولید نسبت به سال گذشته است، حالا من عدد آقای میرزایی را اصلاح می‌کنم عددی که ما داریم بر اساس سامانه جامع تجارت و اطلاعاتی که خود تولید کننده‌ها وارد می‌کنند ما کاهش ۱۴ درصدی داشتیم نسبت به نسبت مشابه سال گذشته یعنی ۵ ماهه امسال تا ۳۱ مرداد نسبت به ۳۱ مرداد سال ۱۴۰۱ عددی حدود ۱۴ درصد کاهش داشتیم.

سوال: یعنی تولید چقدر بوده و الان چقدر شده است؟
صفدری: تولید پارسال حدود ۹ میلیون و صد هزار حلقه بوده امسال رسیده به ۸ میلیون حلقه تقریباً یک میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه ما در بخش سواری کاهش تولید داشتیم.

سوال: نیاز بازار چقدر است؟
صفدری: نیاز بازار ببینید ما سالانه ۲۴ میلیون حلقه نیاز داریم اگر اعداد و ارقام را طی سال‌های گذشته بررسی کنیم می‌بینیم این ۲۴ میلیون عدد تقریباً ثابت بوده که ۲۱ میلیون عددش از محل تولید داخل و حدود ۳ میلیون حلقه از محل واردات تامین می‌شده که متاسفانه امسال ما یک درصد کاهش واردات تایر‌های سواری داشتیم به خاطر بحث‌های ارزی و حدود ۱۴ درصد هم کاهش در بخش تولید داشتیم.

سوال: این کی جبران می‌شود؟ الان با توجه به این که می‌گویید ارز تخصیص پیدا کرده است و مشکل حل می‌شود کی جبران می‌شود؟
صفدری: به محض اینکه بانک مرکزی از طریق کارگزارانش مبالغ را حواله کند و منتقل کند به ذینفعان فروشنده خارجی این مشکلات ان شالله برطرف می‌شود، منتها ما تمهیداتی هم داشتیم از ابتدای سال بحث ترخیص ۹۰ درصدی را داشتیم تسریع در تخصیص و تامین ارز صدور ثبت سفارش‌ها را داشتیم و پیگیری‌های متعددی کردیم من امیدوار هستم تا هفته‌های آتی ان شاالله به یک نتایج مثبتی برسیم، عدد هم عدد خیلی بالایی نیست برای کشور یعنی ما تقریباً ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار اگر برای واردات لاستیک آماده در کشور صرف شود و برای تهیه مواد اولیه اصلی که از خارج از کشور با عرض ۲۸۵۰۰ تومانی تهیه می‌شود حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار هم کنار بگذاریم این صنعت ان شاالله ا به ثباتی می‌رسد و صنعت صنعتی راهبردی است اگر ما این محصول را نداشته باشیم انتقال کالا‌ها از بنادر قطعاً با مشکل مواجه می‌شود و متاسفانه مشکلاتی به وجود خواهد آمد که ان شالله ما پیگیری می‌کنیم که به آن مرحله نرسد.

سوال: آقای صفدری با ما همراه باشید ما باز هم همراه شما خواهیم بود، آقای آل سارا خدمت شما عرض سلام و خدا قوت دارم، برخی از مشکلات بازار لاستیک هم در گزارش بود که به سطح عرضه برمی‌گردد این دو نرخی شدن بازار لاستیک ناشی از چیست؟
آل سارا: من عرض سلام و عرض ادب خدمت شما و بینندگان عزیز دارم در شرایط فعلی تولید کنندگان انگیزه در تولید لاستیک را کاهش دادند و همین مسئله باعث شده که کمبود لاستیک در بازار احساس شود و توزیع کنندگان دسترسی به لاستیک برای توزیع کمتر پیدا کنند و این مشکل در این شرایط فعلی خوشایند نیست با توجه به توان تولید کنندگان و با توجه به شرایط معنی ندارد صف درب مغازه‌های لاستیک فروشی به وجود بیاید، ما آمادگی این را داریم که اگر لاستیک‌ها را به موقع به ما تحویل دهند ما بتوانیم توزیع عادلانه را داشته باشیم.

سوال: هر چند تولید کاهش نه چندان زیادی هم داشته باشد به هر صورت لاستیک در بازار است، ولی الان با این مواجه هستیم که الان با یک نرخ مصوب در بازار لاستیک داریم و یک نرخ فراتر از آن که بعضاً از دو برابر هم عبور می‌کند و به هر صورت اگر واقعا نرخ مصوبی است خوب تمام لاستیک‌هایی که در بازار است باید بر اساس همان نرخ عرضه شود این به نظر می‌آید که در سطح عرضه هم ضعفی وجود داشته باشد حداقل در حوزه نظارت.
صفدری: به نظر من ضعف در توزیع از آنجا صورت می‌گیرد که لاستیک از طرف تولید کننده به توزیع کننده تزریق نمی‌شود.
سوال: پس کجا می‌رود؟
آل سارا: الان عرضه لاستیک به توزیع کنندگان آن قدر ناچیز است که وقتی که توزیع می‌کنیم دیده نمی‌شود سوال: می‌گویند فقط یک میلیون حلقه کاهش پیدا کرده است یعنی خیلی رقم زیادی نیست. سهمیه نمایندگی‌های ما یک زمانی در هر سبدی مثلاً ۱۰۰ حلقه ۱۴۰ حلقه ۸۰ حلقه بود الان بعضی از سبد نمایندگان ما ۴ حلقه پرایدی در آن می‌گذارند.
سوال: این تغییر در چه بازه زمانی به وجود آمد؟
آل سارا: از زمانی که سال گذشته که کارخانه‌ها دچار مشکل ارزی شدند عرضه روز به روز کاهش پیدا کرد سوال: همان موقع که شما می‌فرمایید باز عرضه هنوز کم نشده بود باز هم همین مشکل دو نرخی در بازار بود آل سارا: زمانی که عرضه و تقاضا مطابق با نیاز نباشد قطعاً این دوگانگی قیمت به وجود می‌آید و اجتناب ناپذیر است.
سوال: یعنی شما می‌فرمایید که بحث نظارت اصلاً اینجا وجود ندارد؟
آل سارا: وقتی عرضه نباشد افزایش قیمت طبیعی است و اتفاق می‌افتد.

سوال: افزایش قیمت نیست در بازار لاستیک‌هایی که موجود است برخی‌هایش را با نرخ مصوب توزیع می‌کنند، ولی بخش زیادی را هم با نرخ فراتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود الان مشکل اینجا است.
آل سارا: یک سری تقاضا‌های کاذب وارد بازار شد که نیاز به لاستیک را بیشتر کرد به عنوان مثال الان در این ۳،۴ سال گذشته ماشین‌های صفر کیلومتر که نیاز به لاستیک نداشتند الان وارد بازار شدند و یک تقاضای مضاعف را به وجود آوردند این تقاضا‌ها که در قبالش تقاضای لاستیک دارند و زمانی که لاستیک نیست و عرضه نمی‌شود یا کم عرضه می‌شود این نا تعادلی باعث تنش در بازار خواهد شد و طبیعی است که این اتفاق بیفتد.

سوال: چاره این چیست؟ شما می‌فرمایید عرضه باید زیاد شود یعنی اصلاً می‌فرمایید بحث نظارتی نیست، چون به هر صورت اتحادیه یک بحث نظارتی هم دارد شما می‌فرمایید اصلاً این بحث در خصوص دو نرخی شدن دخیل نیست؟
آل سارا: نظارت زمانی جواب می‌دهد که تخلفی در آن صورت بگیرد وقتی تخلفی نیست و لاستیک آنقدر عرضه‌اش کم است که همان موقع که توزیع می‌شود دیده نمی‌شود، وقتی دیده نمی‌شود این تخلف نیست عرضه کم است عرضه را باید جبران کرد و باید شرایطی را به وجود آورد که تولید کننده بتواند تولیدش را بکند و عرضه لاستیک را داشته باشد، من به عنوان توزیع کننده زمانی که توزیع لاستیک را ندارم و نمی‌توانم لاستیک را از تولید کننده تحویل بگیرم چگونه عرضه کنم؟

سوال: من می‌گویم زمانی که این مشکل وجود نداشت باز هم این دو نرخی بود.
آل سارا: این طبیعی است ببینید یک سری لاستیک‌هایی را الان بعضا می‌آیند از واحد‌های صنفی ما تحویل می‌گیرند مازاد بر نیازشان است بعضی‌ها می‌برند در خانه و بعضی‌ها در بازار عرضه می‌کنند آن‌ها هم که نمایندگی ندارند اجبار دارند کاسبی کنند از همین دلالی و لاستیک را از مصرف کننده‌ها می‌خرند و دوباره عرضه می‌کنند برای امرار معاش.

سوال: همکار ما برای تهیه گزارش به بازار لاستیک آمده بود و آنجا بنر‌هایی باید نصب شود برای عرضه لاستیک با نرخ مصوب وقتی که همکارم تعریف می‌کرد وقتی که ما به بازار رفتیم این بنر‌ها را نصب کردند و آنجا شروع کردند به عرضه با نرخ مصوب وقتی که از بازار آمدند بیرون شاهد این بودند که بعد از مدتی برگشته و دیده هیچ کدام از این بنر‌ها نیست، این‌ها ضعف نظارتی است.
آل سارا: این موضوعی که ایشان می‌گویند این گزارش برای شب عید است که شب عید این اتفاق افتاد و واقعاً لاستیک کم بود الان هم است بعد از شب عید هم باز این اتفاق افتاد. یک مدت بعد از عید به یک ثبات نسبی رسیده بود تا جایی که خبرنگار شما اذعان داشت که دارد بهتر می‌شود، ولی باز دوباره تولید کننده دچار چالش شد و آن چالش که تولید کننده در تولید به آن مواجه می‌شود اتوماتیک وار به توزیع کننده انتقال پیدا می‌کند انتقادی که می‌شود من زمانی می‌توانم پاسخگو باشم که کالا به اندازه کافی به واحد‌های صنفیمان تحویل شده باشد.
 

مجری: گزارش دیگری داریم درباره مشکلات توزیع لاستیک در بازار با هم ببینیم .
" پخش گزارش "
سوال: آقای میرزایی برخی از تولید کنندگان لاستیک در بازار تولیداتشان را عرضه می‌کنند اما برخی دیگر که نشان ‌های مهمی هم دارند به نظر می‌آید این عرضه را کمی کند کرده‌اند ، یعنی تولید است ولی عرضه نیست علت چیست ؟این تولید نام متوازن که الان در بازار دیده می‌شود که برخی نشان‌های تجاری بیشتر وارد بازار می‌شوند و برخی کمتر علت آن چیست ؟
میرزایی: من تصور می‌کنم که تمام تولید کنندگان ما تایرشان را عرضه می‌کنند واقعیت این است آماری که ما داریم توزیع شده است حدود ۸ میلیون حلقه تایر سواری در ۵ ماه گذشته تولید شده ولی نزدیک به ۸ میلیون و ۱۰۰ حلقه توزیع انجام شده است یعنی مقادری که در انبارها از سال گذشته بوده هم توزیع شده است یعنی ما انبارها را به حداقل رساندیم به واسطه همین مشکلاتی که بوده است با بحث صادرات هم داشتیم مجوز صادراتم که داشتیم آقای صفدری حتماً تایید می‌فرمایند ما در صادرات هم ، صادرات را به حداقل رساندیم تا بتوانیم التهاب داخلی را کم کنیم حالا دلایلی که ما داریم بابت این که چرا این بازار ملتهب است ، یک بخش آن به واسطه دو نرخی بودن است ما تایری که الان داریم در بازار عرضه می‌کنیم و توزیع می‌کنیم به ازای هر یک کیلو نزدیک به ۲ دلار ، کمتر از ۲ دلار داریم نرخ گذاری برای ما انجام شده است و ما داریم توزیع می‌کنیم ، آنچه که در خارج از مرزها وجود دارد به ازای هر یک کیلو، ۳ دلار است، طبیعی است که این اختلاف زیادی که بین تایر داخلی و بازار بیرونی است مردم را ترغیب می‌کند یک سری دلال را ترغیب می‌کند به اینکه از این فضا استفاده کنند، ما در بخش توزیع هم داریم نمایندگانی که خارج از شبکه عرضه کردند و مشکلاتی است که همکار شما هم این را تصدیق کردند و گزارشش را تهیه کردند، این‌ها به واسطه این دو نرخی بودن است این دو نرخی باعث شده افرادی که نیاز به تایر ندارند ولی امروز تقاضا دارند ، تقاضا بیشتر از مصرف است، امروز ما خودروهای صفر کیلومتری داریم که درخواست خرید تایر دارند و این‌ها می‌رود در انبارک‌ها دپو می‌شوند یعنی افرادی که خودرو دارند برای آینده‌شان تایر می‌خرند برای این که آینده احتمال افزایش نرخ را دارند امروز خرید می‌کنند برای آینده‌شان
سوال : عرضه مگر حساب و کتابی ندارد ؟
میرزایی: ما داریم افرادی که خودرویشان برای ۱۴۰۲ است و می‌آیند در شبکه اینترنتی تولید کننده مستقیم خرید می‌کنند مستندات هم ارائه می‌کنند و خرید می‌کنند مشخص است که ایشان امروز نیاز به تایر دارد یا می‌رود در انبارش ذخیره می‌شود یا از جای دیگر سر در می‌آورد و به فروش می‌رسد .
سوال : الان شما نرخ مشخصی دارید برای عرضه به بازار درست است ؟
میرزایی : بله؛ نرخی است که سازمان حمایت از مصرف کننده برای ما تعیین کرده است .
سوال : یعنی آنجا با نرخ مصوب می‌آید در بازار ؟
میرزایی: تولید کننده جز این نرخ دیگری ندارد یعنی حتماً با این نرخ وارد بازار می‌کند یعنی ما نداریم تولید کننده‌ای که خارج از این نرخ مصوب بخواهد توزیع انجام بدهد .
سوال: یعنی اگر با نرخ مصوب عرضه شود شما می‌فرمایید مشکل در سطح عرضه است ؟
میرزایی : هم می‌تواند در عرضه باشد و ممکن است به عرضه هم ارتباطی نداشته باشد یعنی نماینده ما خوب خیلی از نماینده‌های ما واقعاً دارند درست کار می‌کنند اینطور نیست که همه خلافکار باشند ولی کسی که خرید می‌کند به هر دلیل به عنوان مصرف کننده تایر را می‌خرد لزوماً مصرف کننده نیست .

سوال : این‌ها که شما می‌فرمایید من فکر می‌کنم خیلی سطح گسترده ای نباشد یا آنجا در توزیع مشکلی است که قطعاً یک بخشی وجود دارد نمی‌شود انکار کرد .
میرزایی : نیاز کشور ۲۴ تا ۲۵ میلیون حلقه در سال است تولید کننده دارد ۲۱ میلیون حلقه تولید می‌کند ۳ میلیون هم دارد توسط واردات انجام می‌شود و این اتفاقات دارد می‌افتد یعنی قاعدتاً نباید ما مشکلی بابت مصرف داشته باشیم یعنی تایر باید به میزان کافی در کشور وجود داشته باشد .
سوال : یعنی مصرف کاذب است ؟
میرزایی : ببینید تقاضا بالا است، تقاضا کاذب است یعنی خیلی از تقاضاهایی که وجود دارد، خیلی از مردم عزیز به ازای هر یک کد ملی درخواست یک تایر می‌کنند نیازشان هم نیست، ما در شبکه‌های فروشمان می‌بینیم یعنی تقاضا بر اساس میزان اختلاف قیمت بین تولید و بازار آزاد است یعنی هر چقدر هر سایزی که اختلاف بازارش زیاد باشد آن تقاضا به شدت افزایش پیدا می‌کند این خودش بیانگر این است که این کالا دارد به صورت یک کالای سرمایه‌ای دیده می‌شود .

سوال : آقای پالوج مدیرکل بازرسی کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به جمع ما پیوستند سلام بر شما نرخ مصوب بر لاستیک در بازار وجود دارد ولی آن چیزی که الان مشاهده می‌شود این است که نرخ مصوب رعایت نمی‌شود و یک دو نرخی در باز لاستیک وجود دارد و بعضاً این محصول با قیمت حتی بیش از دو برابر نسبت به نرخ مصوب فروش می‌رسد مشکل کجا است ؟
پالوج : دوستان فرمایشاتی داشتند بحث‌هایی که در خصوص مشکلات ارزی و یک مقدار کاهش تولید بحث شبکه توزیع عاملین و نمایندگان فروش عمده فروشان و خرده فروش‌ها و موضوعی هم که آقای میرزایی فرمودند بحث قیمت، در واقع مجموعه مسائلی که ما در بحث توزیع و مهم تر از آن بحث تقاضای کاذبی که الان داریم و یک نابسامانی در بازار ایجاد می‌شود و تفاوت فاحش قیمت‌ها است این ذهنیت پیش می‌آید که این کالا هست و به زودی ممکن است قیمتش افزایش زیادی پیدا کند یا اتفاقات خاصی در تولیدش بیفتد متاسفانه در مجموعه زنجیره‌های توزیع زمانی به نوعی احتکار صورت می‌گیرد که باعث می‌شود که فرمودند که توزیع شرکت‌ها متناسب است با میزان تولیدی که انجام می‌دهند منتها این حبس کالایی که در زنجیره صورت می‌گیرد باعث می‌شود یک مقدار تقاضا کم شود در این خصوص اقدامات زیادی صورت گرفته است من عرض کنم که بازرسان سازمان حمایت و ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان ها از ابتدای سال تاکنون ما تقریباً ۶۸۰۰ بازرسی در سطح عرضه انجام دادیم و ۹۲۰ پرونده تخلف تشکیل دادیم تعداد بازرسی‌های ما در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ درصد افزایش پیدا کرده و تعداد پرونده‌ها حدود ۱۵۰ درصد و این نشان می‌دهد اقدامات کافی از سوی بازرسان انجام شده است ما ابلاغیه در سال گذشته داشتیم امسال هم داشتیم که با هرگونه احتکار و امتناع از عرضه بازرسان برخورد می‌کند و پرونده‌های زیادی هم در این خصوص تشکیل شده است .

سوال : پرونده‌ها به کجا رسیده است و نتیجه آن چه شده است ؟
پالوج : غالب این پرونده‌ها به محاکم تعزیراتی ارسال شده است و منجر به صدور رای هم شده است اما بحثی است شاید زمانی که نابسامانی زیاد می‌شود شاید این اقدامات هم خیلی به چشم نیاید ولی اقداماتی انجام شده است در کنار این‌ها اقدامات مهمی که هم سازمان حمایت و وزارتخانه پیگیری کردند بحث توزیع مستقیم لاستیک از سوی شرکت‌های تولید کننده است، شرکت ها در خصوص تایرهای سواری ۱۰ درصد از ابتدای سال میزان ۱۰ درصد را مستقیم به مصرف کنندگان عرضه کردند از طریق فروش درب کارخانه یا فروش اینترنتی در صورتی که میزان نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده است این اقدامات هم صورت گرفته الان به نظر مصرف کننده واقعی که تقاضای سوداگرانه نداشته باشد نمی‌گویم به راحتی ولی با زحمتی که ممکن است با تاخیر باشد در گزارش آن هم بوده که بعضی از شرکت‌ها ممکن است تاخیر داشته باشند ما حتی بازرس‌هایمان مراکز استان ها و شهرهای مهمی که نماینده اصلی تایر هستند آنجا مستقر هستند روزانه می‌آیند بازرسی می‌کنند و نظارت دارند که نماینده‌های عمده، عرضه مستقیم تایر را به مصرف کننده داشته باشند .

سوال : این تقاضای کاذب که می‌فرمایید نمی‌شود با ساز و کاری جلوی آن را گرفت ؟ بالاخره وقتی ثبت نام انجام می‌گیرد کد ملی باید داده شود و کاری باید انجام شود نمی‌شود جلوی آن را گرفت ؟
پالوج : یکی از راه‌هایش همین فروش مستقیم است .
سوال : می‌گویید ۱۰ درصد خوب ۱۰ درصد که خیلی چاره کار نیست ؟
پالوج : البته بحث مهمی هم داریم اگر ما عرضه کافی به واحدهای صنفی نداشته باشیم این خودش یک جو روانی را راه می‌اندازد که مثلاً لاستیک کم است باید به واحدهای صنفی عرضه کافی انجام بشود و عرضه مستقیم هم انجام بشود گاهی هجمه تقاضا صورت می‌گیرد که این هجمه تقاضا خیلی ممکن است تناسبی با آن نیاز واقعی نداشته باشد و یک مقدار ایجاد مشکل می‌کند .

سوال: ممنون از شما ، آقای آل سارا این تقاضای کاذب را نمی‌شود با ساز و کارهای جلویش را گرفت که دست مصرف کننده واقعی برسد ؟
آل سارا : مشکل توزیع لاستیک در ۳ سایز خلاصه شده است ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ کل مشکل ما در این است اگر شرایطی به وجود بیاید که تولید کننده متناسب با نیاز جامعه این تولید را داشته باشد نظارت‌ها توسط سازمان‌های نظارتی و اتحادیه ما امکان‌پذیر است که مستقیماً باید به دست مصرف کننده برسد ولی واقعیت این است که این سه سایز را یعنی نمی‌شود مدیریت کرد ؟ باید یک ساز و کار داشته باشد ساز و کارش را چه کسی باید به وجود بیاورد ؟ سازمان حمایت، وزارت صنعت و معدن و تولید کننده با هم بنشینند این مشکل را حل کنند آن وقت زمان توزیع هم ما و هم واحدهای صنفی ما در خدمت هستند که به مصرف کنندگان به بهترین شکل ممکن لاستیک انتقال پیدا کند .

سوال : آقای صفدری تا سامانه‌های فروشگاهی برقرار نشوند قبول دارید که این تقاضای کاذب و این مشکلاتی که در بازار است بحث توزیع و این‌ها را نمی‌شود کنترل کرد ؟نظارت‌های سنتی واقعاً پاسخگو نبودند و به نظرم نخواهند بود .
صفدری : نه به نظرم این صحبت‌هایی که آقای آل سارا داشتند را بنده متاسفانه باید رد کنم ، ما نسبت به سال گذشته کاهش توزیع داشتیم ولی نسبت به تولیدمان از ۸ میلیون حلقه تولید، ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه کالا و تایر سواری توزیع کردیم اصلاً شما هر عددی توزیع شود اصناف و خرده فروشان و عمده فروشان شما مکلف هستند به قیمت مصوب به دست مردم برسانند ، این میل به گران فروشی آقای آل سارا شما هم تصدیق می‌کنید که وجود دارد در اصناف لاستیک متاسفانه ولی قطعاً به قول آقای آذری بقا با اجرایی شدن سامانه شفافیت فروشگاهی این هدفمند می‌شود و نظام توزیع سر و سامانی می‌گیرد ولی تا آن زمان من از آقای آل سارا و روسای اتحادیه‌های سراسر کشور خواهش می‌کنم که نظارتشان را بیشتر کنند اینکه تکلیف وزارت صمت و سازمان حمایت دارد انجام می‌شود اینکه قطعاً همین است ولی شما هم به تکالیف خودتان ان شاالله آقای آل سارا بپردازید نظارت کنید ما شب عید با هم رفتیم بازار و بنر چسباندیم دیدیم که چقدر التهاب بازار کاهش پیدا کرد ، یعنی با نصب یک بنر، فروش دولتی در این مکان بازار ما کاهش شدیدی داشت، منتها الان آقای آل سارا من فکر می‌کنم دیگر موضوع را خیلی جدی نگرفتید و ول کردید، خواهشم این است که این موضوع را رسیدگی کنید، بنرها به سر در مغازه‌ها چسبیده شود و نظارت کافی داشته باشید، دوستان ما در سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی این پیگیری‌ها و مقابله با گرانفروشی که قطعاً میل به گرانفروشی وجود دارد در این صنف باید برخورد کرد .

سوال : در اینکه باید نظارت‌ها بیشتر شود از طرف انجام و اتحادیه اصلاً شکی نیست ، بالاخره مسئول اتصال فروشگاه‌ها به سامانه شفافیت فروشگاهی کیست ؟ رئیس مرکز توسعه تجارت، معاون خدمات وزارت صمت می‌گویند که مسئولیت با شما است الان این گونه است ؟
صفدری : نه ایجاد زیرساخت‌ها و شروع این ماجرا با معاونت خدمات است منتها زمانبندی‌اش را قرار شده دفاتر تخصصی اعلام کنند من این زمان بندی را گفتند که چه زمانی اعلام کنند، ولی من تا زمانی که کل بدنه توزیع ، الان تولید کننده توجیه است ، عمده فروشان و خرده فروشان تا زمانی که آموزش نبینند ندانند سامانه شفافیت فروشگاهی چیست، من چطور دستور اجرا بدهم ؟
سوال : این آموزش تا کی انجام می‌شود ؟
صفدری : آموزش را ما درخواست دادیم که دوستان ما در توسعه تجارت الکترونیک این آموزش را به زودی طی هفته‌های آینده تا پایان ماه ان شاالله اجرایی کنند و به اتحادیه‌ها اطلاع رسانی کنند .
سوال : تا پایان ماه اگر انجام شود یعنی نصب این سامانه‌ها تا پایان ماه اجرا می‌شود ؟
صفدری : زمانی که اطمینان حاصل کنم که کل بدنه توزیع کشور آمادگی دارد برای پیوستن به سامانه شفافیت فروشگاهی ، من انشاالله دستور اجرایی را می‌دهم که دوستان ما در معاونت خدمات ان شاالله این را اجرایی کنند.

شناسه خبر : 10902
تاریخ : 1402/6/17 09:10:32
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/8V1hGk
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #دریاکنار #لاستیک #بازار #ثبات

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.