1.لطفا خودتان را برای ما وهمراهان ادیب وفهیم روزنامه دریا کنار معرفی بفرمایید؟
زهرا ملکثابت هستم . متولد ۱۳۶۷ در یزد. نویسنده داستان کوتاه ،فیلمنامه ،نمایشنامه و مدرس داستان نویسی، فیلمنامه نویسی و طنزنویسی. همچنین مدیر گروه ادبی حرفه داستان هستم. آثار مکتوبم، کتاب مجوعه داستان کوتاه قهوه یزدی و کتاب چندنویسندگی عطر نعنا است که توسط انتشارات شاولد منتشر شده است. همچنین مقاله " بررسی عنصر شخصیتپردازی طنز در آثار منثور ابوالفضل زرویی نصرآباد" که در سایت فانوس کویر قابل مطالعه است. نویسنده و تهیه کننده فیلم کوتاه " کاغذ، باد، بازی" هستم. این فیلم، سال ۱۴۰۰ در جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط و در سال ۱۴۰۱ در جشنواره استانی فیلم یزد ، اکران شد.
2.ژانر مورد علاقه شما ؟
درحال حاضر دغدغه زیادی در مورد مسائل زنان، خانواده و موضوعات اجتماعی دارم. طنزنویسی جزو گریزناپذیر من است. روایت شده وقتی که به دنیا آمدم یک کتاب طنز در بغلم بوده است.
3.شما جهان داستان را بیشتر از منظر واقعیت نگاه می کنید یا تخیل؟
خیلی از مخاطبین بعد از خواندن یا دیدن آثارم به من میگویند ،اثر شما واقعی است یا تخیلی ؟ یا اگر بخشی از آن واقعی است، چقدر از آن؟ راستش من هم جواب این سوال را نمیدانم. به نظرم فلاسفه، جامعهشناسان و منتقدین ادبی باید پاسخ این سوالات را بدهند. من نویسندهام.
4.آیا قاعده خاصی برای نوشتن دارید یا هر زمان سوژه وحس وحال نوشتن سراغ تان بیاید می نشینید ومی نویسید؟
نوشتن برای من امری مقدس است. برای هر اثرم وقت زیادی میگذارم و فرایند نسبتاً طولانی را طی میکند. مرحله اول مطالعه، پژوهش و تفکر است، مرحله بعدی نوشتن پراکنده اطلاعات و دادهها روی کاغذ یا لپتاپ است. مرحله بعدی نگارش است که در این مرحله کاملاً سرحال و با ذهن هوشیار مینویسم. هر داستان، فیلمنامه یا نمایشنامهای را بارها بازنویسی میکنم.
5.آیا شما از آن دسته نویسندگان هستید که همیشه قلم و دفترچه به دست، در هر شرایط مکانی وزمانی آماده نوشتن ایده ها ست؟
خیر
6.به نظر شما همه ی ایده ها قابلیت داستانی دارند؟
بله ، مهم آماج فکری نویسنده است که پشتیبان اثرش قرار میگیرد و همچنین جهان بینی نویسنده که به ایده اضافه میشود.
7.از فکر وایده اولیه ی تشکیل جلسات حرفه داستان بگویید؟
حرفه داستان یک گروه ادبی است . من و خانم نجمه سادات موسوی باهمدیگر چند کار مشترک انجام دادیم و بعد از موفق بودن آنها تصمیم گرفتیم فعالیتهای ادبی را گسترش دهیم. نویسندگان دیگری هم از استان یزد با ما همراه شدند . یکی از فعالیتهای گروه حرفه داستان برگزاری جلسات داستانخوانی است. اولین جلسه داستان خوانی در مهرماه هزار و چهارصد برگزار شد که در واقع شروع علنی فعالیتهای گروه ادبی حرفه داستان بود. دبیران محافل داستانخوانی استان یزد از همان زمان تا امروز من و خانم موسوی بودیم. البته فعالیتهای گروه ادبی حرفه داستان گسترده است و منحصر به جلسات داستان خوانی نیست.
8.به نظر شما چرا هر چه سطح تحصیلات در کشور بالا می رود همان قدر کتاب خوان ها کمتر می شوند؟
جریان کتابخوانی در کشور را خوب ارزیابی میکنم. اینکه گفته شود آثار داستانی خارجی بیشتر از آثار داستانی فارسی خوانده میشود، درست است و واقعیت دارد.
9.از برنامه های آینده حرفه داستان برایمان بگویید؟
طرح کلی برنامهها و اهداف همانند سابق است ولی ممکن است در شیوه و مسیر عملی و اجرایی متفاوت باشد
10.به نظر شما در پخش کتاب ورسیدن کتاب به دست مخاطب چه عواملی دخیل است که بعضی از مولف ها وآثارشان اینهمه مهجور وگمنام مانده اند؟
دو شاخصه را برای شناخت اثر خوب معرفی کردهاند. یکی زمان است و دیگری مخاطبِ در زمان. اثر خوب خودش را معرفی میکند، نیازی به فیل هوا کردن نیست. عکس قضیه هم صادق است یعنی آنها که فیل هوا میکنند و به زور رسانه و امکانات تحت اختیارشان تلاش میکنند نویسنده یا اثرش را معروف کنند، شکست میخورند. مثلاً رمانهای پرفروشی از یک نویسنده ایرانی همواره توسط یک جریان فکری _ عقیدتی حمایت میشده ولی چندی است که منتقدینی از همین جریان فکری انتقادات شدیدی به این رمانها دارند.
11.زبان و حس مشترک بین اهل قلم از نظر شما چیست؟
نویسندگان متعهد، دغدغه بهترشدن دارند. بهتر شدن خود، جامعه و جهان
12.توصیه شما برای علاقمندان به نوشتن؟
همان توصیه بزرگان نویسندگی را دارم. مطالعه زیاد، تمرین ، غنی کردن تجربه زیسته. البته توصیهای هم دارم که خودم بنا به تجربه و به استناد از روایات اسلامی به دست آوردم. مسئله " تفکر" و ارزش دادن به این مقوله توصیه من به نویسندگان است. تفکر باید خلاق باشد و ریشه در دادهها و اطلاعات درست داشته باشد وگرنه پوچ و باطل است.
13.تاثیر حضور در جلسات نقد و انجمن ها چیست؟
این جلسات باعث ایجاد انگیزه و شوق نوشتن در نویسندگان میشود. همچنین نقاط قوت و ضعفشان را ارزیابی میکنند که در رشد و پیشرفت آثارشان موثر است. انتقال و دریافت تجارب از دیگر کارکردهای این جلسات است .
14.حمایت ارگان ها بخصوص نهاد کتابخانه ها از تشکیل جلسات داستان خوانی در یزد به چه شکل است؟
جلسات داستانخوانی استان یزد وابسته به فعالیتهای گروه ادبی حرفهداستان است. گروه حرفه داستان، مستقل است. برگزاری جلسات داستانخوانی استان یزد در سال هزار و چهارصد و هزار و چهارصد و یک در کتابخانه مرکزی یزد بود. کتابخانه مرکزی یزد برای این امر سالنی را در اختیار ما قرار داد.
15.به عنوان مدرس نویسندگی بفرمایید آموزش در پیشرفت نوقلم ها مهم است؟
آموزش برای نوقلمها لازم و حتمی است، البته که کافی نیست. در کنار آموزش دیدن، نوقلم باید جویندهی دانش و کوشا در عمل باشد.
16.ویژگی یک فیلم نامه خوب؟
نظر من یک نظر است میان هزاران نظر. فیلمنامه خوب باید حرف جدید و درک تازه از زندگی ارائه دهد و یا همان حرفهای پیشین و غرایز فطری بشر را به شیوهای مطبوع، مفید و جذاب بیان کند.
17.ایا تبدیل داستان به زبان تصویر در فیلم نامه نویسی کار سختی است؟
کارهای ذهنی برای من نه تنها سخت نیست بلکه بسیار لذتبخش است. البته که فعالیتها و مهارتهای ذهنی و درونی همانند فعالیتها و مهارتهای جسمانی یا بیرونی نیازمند به آموزش ، تمرین، ممارست دارد.
18.از ایده تا نوشتن فیلم نامه و ساخت فیلم کوتاه، مختصر توضیحی می فرمایید؟
مسئله ساخت فیلمنامه مربوط به فیلمساز است. از ایده تا فیلمنامه مربوط به تخصص فیلمنامهنویس است. ایدهها همه جا هستند. مهم این است که نویسنده ایدهها را دریابد. برای مثال ایده فیلمنامه " کاغذ، باد، بازی" را از یک خواب گرفتم. خواب دیدم که بالای یک بنای تاریخیِ خِشت و گِلی ایستادهام و بادبادکی را پرواز میدهم. در لهجه یزدی به بادبادک گفته میشود کاغذِباد. دوران کودکی دوست داشتم کاغذِبادبازی کنم ولی هیچ موقع میسر نشد. شاید خواب من ریشه در آرزوی کودکیام داشته و هر داستان و فیلمنامهای ، در دل خودش داستانی از این قبیل دارد. البته بازتاب جامعه و مشکلاتی که تبعیض جنسیتی بر سر اهداف و فعالیتهایم در آن برهه زمانی ایجاد نموده بود در ضمیر ناخودآگاهم نقشی ایجاد کرده بود که به صورت اثر هنری بروز کرد.
نظرات
1درود به خانم ملک ثابت که بانویی ادیب و فرهیخته هستند🌹در پناه حق .